קשיים חברתיים של ילדים - כיצד מתמודדים ההורים?
קשרים חברתיים, כישורים חברתיים, אלה נושאים שמעסיקים אותנו בהקשרים שונים. מי חבר שלנו? האם יש לנו חברים אמיתיים? כיצד רוכשים חברים? האם יש לנו כוח לשמר קשרים עם חברים?
אחת ההתמודדויות שהורים רבים עסוקים בה והיא גורמת לדאגות וחרדות רבות היא שהילד שלהם יתקשה למצוא לו חברים, יהיה בודד ואולי אף דחוי.
אני שומעת במפגשים עם הורים שאלות לגבי היכולת של הילד שלהם ליצור קשרים חברתיים, שומעת על מעגל חברתי שנראה להורים מצומצם, שומעת על חוויות של ניכור ואף חרם שילדים חווים בתוך המעגל הקבוצתי לו הם משתייכים.
מה יכול לעזור לכם כהורים בשאלות הללו על הקשיים החברתיים?
ראשית, חשוב מאוד לזכור, כמו במקרים רבים. שהילדים הינם פרטים נפרדים. החוויות שלהם, הציפיות שלהם, ההתמודדויות שלהם הן שלהם. לעתים אנו כהורים חשים הזדהות עם חוויה כזו או אחרת, נזכרים בחוויות שלנו, אולי בהתמודדויות חברתיות לא פשוטות ומהמקום הזה אנו חשים צורך עז להגן ולגונן על הילד שלנו. לפעמים החששות שלנו והמטען הרגשי הכבד יוצרים עומס רב ומיותר על הילד שלנו ועל הבחירות שלו.
במקום הזה ישנה חשיבות רבה לכך שאנו והם נפרדים. המשקל שיש לחוויות שלנו משפיע על היחס שלנו לקשיים ועשוי להיות גדול ולהקשות על הילד עוד יותר.
נקודה משמעותית נוספת היא הצורך שלנו להגן ולגונן. זהו כמובן צורך טבעי וחשוב, אך חשוב מאוד לבחון איזו מטרה הוא משרת. האם ההגנה הזו באמת מסייעת לילד או שהיא מחלישה אותו ומקשה עליו בהתמודדות? האם הצורך לגונן הוא שלנו כהורים ולא של הילד ואז הוא עלול להחליש את הילד במקום לחזק אותו.
איזה כלים יכולים לעזור בקשיים חברתיים של ילדים?
• אמונה בילד: חשוב שנהיה חזקים עבור הילד ונעביר לו מסר שהוא בעל יכולת להתמודד ואנו מאמינים בו.
• בדיקת המערכת החינוכית: נבדוק את המערכת עימה הוא מתמודד בעזרת הצוות החינוכי. האם ישנה בעיה? כיצד מתמודדים עימה במסגרת החינוכית?
• בניית תכנית: ננסה לבנות תוכנית עם הצוות החינוכי. שיתוף פעולה בהקשר הזה הינו משמעותי ביותר כיוון שבדרך כלל ההתמודדות החברתית הינה במסגרת החינוכית, לכן על הגננת או המורה להיות מודעת למה שאתם כהורים יודעים וחשים ועליה לפעול ברמת הגן או הכיתה.
• מעקב: נעקוב אחרי ההתקדמות של הילד בתהליך, נלווה אותו באופן שירגיש ששומעים אותו ורגישים כלפיו ועם זאת מאמינים בו וביכולתו להתמודד.
• פתיחת ערוצי תקשורת: חשוב שהילד ירגיש שהוא יכול לפנות להוריו ולהיעזר בהם.
לסיכום, חשוב לזכור שאנו "חיות חברתיות" וככאלה אנו עסוקים כל הזמן באינטראקציות חברתיות. הביטחון ביכולת להתמודד עם סוגיה חברתית כזו או אחרת נבנה מההתמודדות עצמה ומההבנה את הסיטואציה ומהן יכולות ההתמודדות. עצם ההתמודדות, גם אם היא לעתים קשה, היא זו שיוצרת את היכולת והביטחון בעצמנו.
הילדים שלנו חייבים לשם ההתפתחות שלהם להתנסות ולהתמודד. ואנו, כהורים צריכים להיות שם איתם, לצפות, לתת יד בעת הצורך וללוות אותם בדרכם.
אודות כותבת המאמר:
זהר ויזל קופמן מטפלת זוגית ומטפלת משפחתית. מלווה הורים בהתמודדויות הקשורות בגידול הילדים וכן זוגות בדרך ליצירת זוגיות פורייה.
מטפלת בקליניקה בזיכרון יעקב לתושבי הישובים: זכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה, אביאל, עמיקם, גבעת נילי, עתלית, ישובי חוף הכרמל, פרדס חנה כרכור, יקנעם.
טלפון: 052-6161822 מייל: zoharvk@gmail.com אתר: http://www.zoharvk.co.il
זהר ויזל קופמן, טיפול משפחתי וזוגי, הדרכת הורים, הדרכת הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים.
מטפלת בקליניקה נעימה בזכרון יעקב. פרטים נוספים באתר: http://www.zoharvk.co.il